Bir Dünya Markası Koton

Haberin tarihi: 3.05.2019 14:05:50

Koton, bugün 30 ülkede 500 mağazası ve 1.000’den fazla satış noktasıyla faaliyet gösteriyor.

Özel Röportaj : Sevilay Kırcan

Bize kısaca Koton hakkında bilgi verir misiniz? Koton’un markalaşma hikayesi nasıl başladı?
Koton’un hikayesi 1988 yılında Kuzguncuk’ta başlıyor. Koton Yönetim Kurulu Üyemiz Gülden Yılmaz öğretim görevlisiyken yaz tatilinde hobi olarak bir mağaza açarak ihraç fazlası ürünler satmaya başladı. Kuzguncuk’taki o küçük dükkân mucize gibi bir başarı elde etti. Bu mağazanın yıllarca, aralarında birçok ünlü insanın da bulunduğu düzenli müşterileri oldu. Gülden Yılmaz ve o yıllarda astsubay olan eşi Yılmaz Yılmaz işlerini bırakarak perakende sektörüne odaklandı.2000 yılında gerçekleştirilen müşteri anketiyle de Koton’un bugünkü stratejisi belirlendi; kaliteli, makul fiyatlı, bol çeşitli ve en moda ürünler sunan bir marka olacaktık. Müşterilerimizi anlayarak ilerlediğimiz bu yolda yatırımların büyük bölümü modaya yapıldı ve son 10 yılda ortalama yüzde 35 büyüme kaydedildi. 2000 yılında mağaza sayımız sadece 10 ve en büyük mağazamız 200 metrekareyken; bugün 30 ülkede 500 mağazamızla toplamda 600,000 metrekareye ulaşmayı başardık.

Koton bugün nerede?
Koton, bugün 30 ülkede 500 mağazası ve binden fazla satış noktasıyla faaliyet gösteriyor. Mağazalarımızın 193’ü yurt dışında, 307’si ise yurt içinde bulunuyor. Yurt dışında bulunduğumuz ülkeler; Rusya, Kazakistan, Romanya, Fas, Birleşik Arap Emirlikleri, İran, Azerbaycan, Irak, Bahreyn, Suudi Arabistan, Katar, Libya, Lübnan, Kosova, Moğolistan, Özbekistan, Ürdün, Tunus, Umman, Arnavutluk, Gürcistan, Sırbistan, Makedonya, Belarus, Bosna Hersek, Ukrayna, Hırvatistan, Fransa, Almanya. Uluslararası boyutta hem kendi mağazalarımızı açarak hem de franchise anlaşmalarıyla potansiyel gördüğümüz ülkelerde büyümeye devam ediyoruz.

Franchise sisteminin bu büyümede rolü nedir?
Franchise sistemimiz 1999 yılında başladı ve Koton, yurt dışında yatırımcıların franchise almak için sıraya girdiği bir marka olmayı başardı. Bugün yurtiçinde 25 mağaza, yurtdışında 17 ülke ve 75 mağaza ile toplamda 100 franchise mağazamız bulunuyor. Yıl sonuna kadar yurtdışında 4 yeni ülke ve toplamda 85 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz. Yurt içinde ise henüz mağazamızın bulunmadığı; Ağrı, Artvin, Bilecik, Bitlis, Burdur, Çankırı, Gümüşhane, Hakkari, Muş, Niğde, Siirt, Tunceli, Aksaray, Bayburt, Karaman, Şırnak, Bartın, Ardahan ve Kilis şehirlerine ulaşmayı hedefliyoruz. Yolculuğumuzda franchise sisteminin etkili bir rolü var. Bugün potansiyel gördüğümüz ülke ve bölgelerde franchise sistemini kullanmaya devam ediyoruz.

Markanızı rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız, sizi farklı kılan ne?
Koton’un özgün yaklaşımı, kaliteli, makul fiyatlı, bol çeşitli ve en moda ürün bileşenlerini bir araya getirmesindeki başarısıdır. Şu anda bunların her birinde başarılı olan markalar var ancak tüm bu bileşenleri bir araya getirme gücü en fazla Koton’da. Bu güç de bizim büyümedeki en büyük etkenimiz.

Koton şıklığını nasıl tanımlıyorsunuz? Hangi kitleye hitap ediyorsunuz? 
Koton yılda 50’nin üzerinde koleksiyon üreten, günde 80’den fazla farklı modeli mağazalarında sunan bir marka. Kadın, erkek, çocuk, aksesuar, bebek, beauty derken modaya dair aranan her kategoride karşılık verebiliyoruz. Sunduğumuz tüm ürünlerin de en büyük özelliği her yaşa ve tarza uyum sağlayabilecek çeşitlilikte olması. Koton kadını ve erkeği modern ve şehirli tarzları seviyor bu yüzden de ürünlerimizi seçerken bunu mutlaka göz önünde bulunuyoruz. En öncelikli kriterimiz ise en moda ve trend tasarımları mağazalarımızda buluşturmak.

Tekstil-Hazır Giyim sektöründeki son gelişmeleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
Dünyanın 5. büyük hazır giyim tedarikçisi olan bir ülkede yaşıyoruz. 2018'de hazır giyim iç pazarı yüzde 20 büyüyerek 165 milyar liraya çıktı ancak bu artış daha çok fiyatlardaki yükselişten kaynaklandı. Hazır giyim sektörü için oldukça önemli bir konumumuz ve verimli kaynaklarımız var. Bunları ne kadar iyi kullanıyoruz kısmında da sıkıntı yaşadığımız bir gerçek. 
Koton ürünlerinin yüzde 85’i Türkiye’de üretiliyor. Her yıl da yerli üretim oranını artırarak ilerliyoruz. Hızlı moda sektöründe satış rakamlarının düştüğü bir dönemde Koton’un satışlarında yüzde 30 artış yakaladık. Son yıllarda sektör büyümesinin üzerinde gerçekleştirdiğimiz büyümemiz güçleniyoruz ve güçlenmeye de devam edeceğiz. 2019 yılında yüzde 27’ye yakın bir büyüme hedefliyoruz.