Franchise dünyasında şirket alım satımları artıyor. İşte ilk satışlar...

Haberin tarihi: 16.11.2018 16:11:42

Türkiye franchise pazarındaki markalara satın alma ortaklık teklifleri geliyor. İlk kez yabancı ortak deneyimine hazırlanan Mado’da imzalar atılmak üzere. Coldwell Banker geçen hafta ERA’yı satın aldı. İşte yeni dönemin ilk satışları 

ERSAN ÇIPLAK / [email protected]

KÖRFEZ sermayesinin ardından Avrupalı yatırımcılarında Türkiye franchise pazarını yakın takibe aldıkları konuşuluyor. Bu durum markalar açısından fırsatlar barındırıyor. Ancak bazı risklerde olabilir. Bu nedenle satış ya da ortaklık süreçlerinde karşınıza çıkabilecek muhtemel zorluklara hazırlıklı mısınız? Bu işlemleri yönetecek teknik bilgi ve tecrübeye sahip misiniz? Doğru strateji belki sizi dünya markası yapacak ya da hatalı kararlar nedeniyle şirketinize, markanıza zarar vereceksiniz. Bayimolurmusun.com.tr olarak franchise modeliyle şirketini büyütüp satan ya da ortaklık kuran markalarımızı araştırdık. İşte ayrıntılar…

MADO
Her an imzalar atılabilir 

Satışın gerçekleşmesi halinde bu Mado’nun ilk yabancı ortaklık deneyimi olacak. Mado’nun bu yıl başında Katarlı bir grup ile pazarlık masasında oturduğu biliniyordu. Hatta o dönemde şirketin yüzde 42’lik hissesinin Katarlılara satıldığı bile konuşuldu. Geçen hafta Hürriyet Gazetesi’nden Burak Çoşan’a konuşan Mado ortaklarından Atilla Kanbur, konuya netlik kazandırdı. Satışa yaklaştıklarını doğrulayan Kanbur, “Bu süreçte bazı sorunlar yaşadık. Mado’nun değerlemesi için anlaştığımız firmalarla sıkıntılar oldu. Danışmanlık firmasını değiştirdikten sonra daha hızlı ilerledik. Şimdi Katarlılar ile ön sözleşme imzaladık” dedi. Mado, Katarlı grupla ortalık yaparak dünyada daha güçlü hale gelmeyi hedefliyor. Katarlı firma ABD ve İngiltere’de çok sayıda kafe tarzı yerlere sahip. Mado’nun ise halen 26 ülkede şubeleri var. Türkiye’de ise 400 şubesi bulunuyor.

COLDWELL BANKER 
ERA Türkiye’yi satın aldı

Gayrimenkul danışmanlık şirketi Coldwell Banker Türkiye, benzer alanda faaliyet gösteren ERA Türkiye’yi satın aldığını geçen hafta açıkladı. Bu satın almanın ardından her iki marka kendi tabelalarıyla yeni ofisler açmaya devam edecek. Coldwell Banker Türkiye Ülke Başkanı Gökhan Taş tarafından yapılan açıklamada şunlar söylendi: “Coldwell Banker-Coldwell Banker Commercial-ERA sinerjisiyle pazarı domine edecek bir noktaya geliyoruz. Her iki markayı kendi adlarıyla büyütmeye, yeni şubeler açmaya devam edeceğiz...”  Coldwell Banker'ın 50 ülkede 4 bin civarında şubesi bulunuyor. Türkiye pazarına 2013'te giren Coldwell Banker'ın Türkiye’de 150 şubesi var. 1971’de ABD’de kurulan  ERA, Can Ekşioğlu tarafından Türkiye pazarına getirilmişti. 

TAVUK DÜNYASI
Dünya’da ses getirdi

Tavuk Dünyası, gıda sektöründe uzun yıllar çalıştıktan sonra kendi işini kurmaya karar veren genç girişimci Taylan Kaya tarafından 2011’de kuruldu. 
TD Gıda Hizmetleri bünyesindeki bu markanın girişimcilik başarısının başka bir örneği yok. Hala bir sır gibi saklanan reçetesi, özgün soslar ve çeşitli baharatlarla marine ettiği tavukları akıl almaz ilgi görüyor. Şirket yenilikçi yaklaşımlar sayesinde inanılmaz hızla büyüdü. Örneğin Tavuk Dünyası, TEPAV’ın TOBB için yaptığı araştırmaya göre 2012-2015 yılları arasında yüzde 532’lik büyüme göstermiş. Şirketin etkileyici büyümesi fonların gözünden kaçmadı. 2015’te Tavuk Dünyası'nın yüzde 51'i Mediterra Capital ve yatırımcılarının restoran sektöründeki iştiraki Global Restaurant Investments Sarl tarafından satın alındı. 2017’de şirketin kalan hisselerini de satın alan Mediterra Capital böylece Tavuk Dünyası’nın tamamının sahibi oldu.

BIG CHEF’S
Önce ortak aldı sonra fona sattı

Gamze Cizreli tarafından 2000’de Ankara’da kurulan Big Chef’s’e ünlü işadamı Saruhan Tan 2009’da ortak oldu. Şirketin yüzde 40’ı, Eylül 2019’da özel sermaye fonu Taxim Capital tarafından satın alındı. Yatırımcıları arasında Avrupa Kalkınma ve İmar Bankası (EBRD), Avrupa Yatırım Fonu (EIF), Alman Yatırım ve Kalkınma Bankası (DEG) gibi uluslararası kurumları barındıran Taxim Capital, markayı yurtdışında büyüttü. Big Chef’s’in Türkiye’de 48, Suudi Arabist’n'da üç, Birleşik Arap Emirlikleri’nde üç, Kuveyt’te iki, İran’da bir şubesi bulunuyor. Türkiye’nin yöresel yemeklerini modern yorumlarla hazırlayan Big Chef’s, dünya mutfağından seçkin lezzetlerini bir arada sunarak fark yarattı. Şirket, 2007-2017 yılları arasında finans bazında yüzde bin 500, şube bazında yüzde 700 büyümüş. 

GÜNAYDIN ET
150 milyon dolar etti

Günaydın Et’in kurucusu Cüneyt Asan, dört yıl önce şirketinin yüzde 70’i Ferit Şahenk ile Mübariz Mansimov’a sattı. Şahenk ve Mansimov Günaydın’a eşit oranda ( Yüzde 35) ortak oldular. Bu hisseler için ise 150 milyon dolar ödendi.  

 

 

BURGER HOUSE
Eski sahibine geri döndü

Gurme hamburger restoranlarını Burger House, Kemal Gürer tarafından, 2009’da İstanbul’da kuruldu. Özel burger köftesi, ekmeği ve soslarıyla büyük ilgi gören Burger House, eşine az rastlanır bir hızla büyüdü, şirketin sıra dışı başarısı büyük grupların da gözünden kaçmadı ve HD Holding, 2013’te, Burger House’un yüzde 51’ini 6 milyon TL’ye satın aldı. Bu yeni ortaklığın ardından Burger House’un şube sayısı arttı. Bu tarihe kadar çoğunlukla İstanbul’da şubeler açan Burger House, diğer illerde de şubeler açtı. Ancak 2017’de HD Holding, hisselerinin tamamını Kemal Gürer’e devretti. 15 şubesi bulunan Burger House’un tamamı eski sahibine geçti. 

ERCİYES BÖREK
10 milyon dolarlık satış

Ankara merkezli Erciyes Börek, İstanbullu Dilim Börek’i 2015’te,10 milyon dolara satın aldı. Dilim Börek’in müşteri veritabanında 250 bin kayıtlı üye olması şirketin değerine değer katmıştı. Dilim Börek, benzerlerinden farklı teknolojinden maksimum seviyede yararlandı. Bu satın almanın ardından her iki marka için franchise çalışmaları sürdürüldü. O tarihte Dilim Börek 23, Erciyes Börek 28 şubeye sahipti. Şimdi Dilim Börek’in 40, Erciyes Börek’in 35 şubesi var.

 

Özhan EREM / Medyafors Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı

 

" Her şirket doğar, büyür ancak gelişirse satılır.  Tabii satmak istiyorsanız!.. "

Kaç şubeniz var?
Kaçını kendiniz işletiyorsunuz? 
Bunların kaç tanesi franchise?
Bir dükkânın yatırım maliyeti nedir? 

Franchise işletme sahiplerine ilk gelen sorular bunlar oluyor genelde. En merak edilen soruları yanıtladınız. Şimdi hikâyenizi dinlemeye hazırdırlar. Bu arada sohbet giderek koyulaşmaya başlamıştır. En çok merak edilen sorulardan biri gelir: Bir dükkânın ortalama aylık cirosu ne kadardır? 
Merak artmaya başlar…

Dükkân ciroları lokasyona göre yüzde kaç farklılık gösterir?
Satılan malın maliyeti nedir?
Kendiniz mi üretiyorsunuz?

Tatmin edici yanıtlar alınınca bir sonraki aşama zihinlerde canlanır.
Bir dükkânın personel, kira dâhil aylık genel gideri nedir?
Franchisee’lerden isim hakkı olarak yüzde kaç alıyorsunuz?
En başta sorulmayıp sona bırakılan sorulardan biri gelir: Franchise giriş bedeliniz var mı? Varsa ne kadardır? Sohbet iyice koyulaşmıştır artık. Kendi işlettiğiniz şubeler tek şirket çatısı altında mı? Franchise’lara tedariği aynı şirket mi sağlıyor?Ana şirketin karlılığı nedir? Ne kadar ciro yapıyor? Şimdiye kadar sorulan tüm soruları tek seferde yanıtlamanız istenir.Peki ne istiyorsunuz?..  

Evet, her şirket doğar ve büyür ancak gelişirse satılır. Tabi satmak istiyorsanız.
Yapmayın canım, şimdi Ortadoğu’dan komşumuz gelmiş, kapınızı çalmış, şirketinize talip olmuş!.. Böyle konuşmamın bir sebebi var. Bunun kaynağını hemen söylemem gerekiyor.

Franchise veren şirketlerimize şimdiye kadar hep Ortadoğu menşeli firmalardan ortaklık teklifi gelirdi. Ancak şimdi yerli markalarımıza batılı şirket ve fonlardan da ortaklık, satın alma teklifleri geliyor. 

Özetle hikâyenin son kısmını yani birçok marka sahibinin gönlünde yattığını biliyorum, ama aması var…

Otuz üç yıllık iş hayatımda “yabancıya” iki kere şirketlerini satmış, en az iki kere de satmadığı için pişmanlık yaşamış biri olarak, bunu gerçekten isteyen marka sahipleriyle, deneyim, öngörü ve bağlantılarımı paylaşmaya karar verdim.