Franchise Modeliyle 9 Güçlü Marka Yarattı...

Haberin tarihi: 26.10.2018 13:10:51

Sir Winston, 1453 Osmanlı, Pizza Locale, Müdavim Pide… Bu ve benzeri dokuz markasını franchising modeliyle büyüten Osmanlı Gıda, küçük bir aile işletmesinden bugünlere nasıl geldi? 

OSMANLI Şirketler Grubu bünyesinde faaliyet gösteren Osmanlı Gıda, tamamı franchising modeliyle büyüyen 9 markası (Sir Winston, Pizza Locale, 1453 Osmanlı, Pub Locale, Pop-Up Burger Store, Pop-Up, Müdavim Pide Salonu, Cihan Et, Alins, offeece) ile sıra dışı bir örnek olarak değerlendiriliyor. 
Osmanlı Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ali Osman Enç, küçük bir aile işletmesini bugünlere nasıl getirdiğini, Milliyet Gazetesi Marka Portresi köşesinde Selen Almaç Deniz'e anlattı. 


"Ticareti Bana Dedem Aşıladı"

Gıda sektörüyle başlayan yolculuklarına lojistik, dağıtım ve filoyu da katarak devam eden Osmanlı Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ali Osman Enç, yeni projelerini anlattı.

Ticaretle ilkokulda, dedesinin eline tutuşturduğu sabunları pazarda satarak tanışan Ali Osman Enç’in kurduğu Osmanlı Group, bugün sektörün liderleri arasında yerini koruyor. Franchise sistemiyle çalışan birçok markayı bünyesinde toplayan şirket gıda, lojistik, dağıtım ve filo alanlarında başarıyla hizmet vermeye devam ediyor. Başarı hikayesini anlatan Enç, yatırım yapmak isteyenlere bir de öneride bulunuyor: “Artık çoğu buluşma bile ev dışında bir restoranda, kafede yapılıyor. Bu yüzden gıda sektörü yatırım için çok uygun bir sektör.”

 


Sektörde, “Kelepir Amca’nın torunu” olarak anılıyorsunuz. Bize biraz bundan bahsedebilir misiniz?

Tabii (Gülüyor). Manisa, Alaşehirli bir aileden geliyorum. Benim ticaretteki geçmişim 1980’lere, ilkokul çağıma dayanıyor. Dedem bakkaldı, babam da bakkaliye ürünleri toptancısı. “Kelepir Amca” diye bilinen ve bana ticareti aşılayan kişi de dedem Mehmet Enç’tir. Hiç unutmam bir gün, ilkokuldayım, karne almışım, notlarım da güzel, heyecanla eve gidiyorum. Babam evde yoktu o sırada, hemen koştum dedeme gösterdim karnemi. Dedem baktı, “Aferin, çok güzel” dedi ve babaanneme “Hanım, önlüğü getir!” diye seslendi. Başımdan aşağıya siyah bir önlük geçirdi, elime de ağzına kadar dolu bir sabun tepsisi tu tuşturdu ve beni onları satmam için pazara gönderdi. Tabii ben ilk defa bir şey satacağım, bilemiyorum ne yapacağımı! Dedem pazardaki herkesi ayarlamış, ben gün içinde bütün sabunları sattım. O gün benim ticaretteki ilk günümdü! Daha sonra bu satışlar farklı ürünlerle devam etti ama dedemin organize ettiği pazardaki satışım kadar kolay olmadı hiçbiri.


Harika bir hikaye... Peki, sektörde birçok başarıya imza atan Osmanlı Gıda’nın kuruluş sürecini de bizlere anlatabilir misiniz?

Bu ticaret çalışmalarım lise zamanlarıma kadar sürekli devam etti. Babam bir süre sonra bakkaliye ürünleri dağıtımını distribütörlükler ve bayilikler alarak devam ettirdi. Daha sonra Alaşehir’de çay paketleme ve kesme şeker tesisleri kurduk ve kurumsal yapının temelleri işte o zaman atıldı. İş ilerleyince, 2003’te babam şirketi üç oğlu arasında paylaştırdı. Dedemin ve babamın yanlarında büyüdüğüm ve ticareti sevdiğim için de bayilik ve dağıtım şirketi bana kaldı ve ben de işleri büyüttüm. Hikayemiz işte böyle başladı.

Osmanlı Gıda’nın bünyesinde başka hangi markalar bulunuyor?

Birbirinden farklı konseptlerde, neredeyse hepsi de franchise sistemiyle çalışan birçok markamız var. Bunlar; House, Cafe, Express ve yeni Pub konseptleriyle Sir Winston, Pizza Locale, Pub Locale, Müdavim Pide Salonu, Alins, Pop-Up Burger Store, Offeece, Cihan Et ve 1453 Osmanlı.

‘Aile şirketi olarak kalmak istiyoruz’

Franchise yatırımcılarının ilgisini çeken nerdeyse bütün markaları elinizde bulunduruyorsunuz. Sektörde yatırım planlayanlara aneler önerirsiniz?

Ben her zaman söylerim, ne iş yaptığın değil, işi nasıl yaptığın önemlidir! 

Yemek sektörü çok hızlı büyüyor. Artık kadınların da iş dünyasında aktif olarak rol almasıyla ev dışı tüketim hızlı bir ivmeyle büyüme gösteriyor. Kendinizden pay biçin, artık çoğu buluşma bile ev dışında bir restoranda, kafede yapılıyor. Bu yüzden gıda sektörü yatırım için çok uygun bir sektör. Bu ivme elbet bir gün azalacak ama yakın bir tarihte olmayacağı kesin.

Siz böyle bir aile görgüsünden geldiniz ve işi büyüttünüz. Çocuklarınızdan da aynı şeyi bekliyor musunuz?

Planımız, aile şirketi olarak kalma yönünde. Benim çocuklarım da benim kadar olmasa da hem okuyup hem part-time çalıştılar. Ticarete atılmak için onlar da mezun olmayı beklemediler. Yeni yatırımlar yaparken başka firmalarla ortaklıklarımız oluyor tabii ama yönetim için kimliğimizi korumak niyetindeyiz.

‘Köklerimizi derinleştireceğiz’

Yatırım yelpazenizi genişletmek gibi bir planınız var mı?

Evet, farklı sektörlerde de yatırımlarımız mevcut. Osmanlı Grup, Osmanlı Gıda’nın da içinde bulunduğu dört farklı sektörün yönetim merkezi; Osmanlı Lojistik, Osmanlı Dağıtım, Osmanlı Filo ve Osmanlı Gıda. Osmanlı Gıda’dan zaten bahsettik. Osmanlı Filo ile standart filo kiralama ve VIP filo kiralama konularında hizmet veriyoruz. Dailygo ile de günlük araç kiralama hizmeti veriyoruz. Osmanlı Dağıtım ile her gün 200’den fazla aracımızla bakkallara temsilcisi olduğumuz markaların bakkaliye ürünleri dağıtımını yapıyoruz. Son olarak Osmanlı Lojistik nispeten daha yeni olduğumuz bir sektör. Bünyemize yeni bir soluk katmak, sonu olmayan bir arzumuz; ancak yakın gelecek için hedefimiz, var olduğumuz sektörlerde köklerimizi daha da derinleştirmek.