Franchise Sisteminde Lokasyonun Önemi - Selen Deniz

Haberin tarihi: 29.11.2019 13:11:55

Günümüzde franchise sisteminin önemi gittikçe artıyor. İlk defa yatırım yapanlar paralarını güvenilir bir sisteme yatırmayı ve ser-mayelerini nispeten daha az riskli olan bu sistemde korumayı tercih ediyorlar. Tecrübeli yatırımcılar da işletme sistemini çözdükleri için bildikleri işten ilerlemeyi tercih ediyorlar. Towerlife Perakende Lokasyon ve Marka Danışmanlığı şirketimizle yıllardır ağırlıklı olarak franchise sistemindeki markalara hizmetler sunuyoruz. Çok çeşitli hizmet yelpazemizin içinden markalar tarafından en çok destek ihtiyacı duyulanlardan biri "lokasyon danışmanlığı" hizmetimiz.

Lokasyon danışmanlığı hizmetimizde, yatırım planlanan lokasyona ilk olarak sektöre! değerlendirme yaparak yaklaşıyoruz. Planlanan lokasyon o işi yapmaya uygun mu değil mi onu tartıyoruz önce. Lokasyon konusunda eğer spesifik bir konuya hitap eden bir firmaysanız başka, bir kafe ya da restoransanız başka ihtiyaçlarınız olur. Ama ne olursa olsun bazı kalıplar var: Okul, hastane ve üniversitelere uzaklığı, ulaşım kolaylığı, ana caddelere yakınlığı bu noktada dikkat edilen ögeler arasında. 

Potansiyel müşterileriniz olmasalar bile görünürlüğünüzle insanların hafızalarında yer etmeniz gerekir ki, ileride bir ihtiyaç halinde akıllarına direkt siz gelin. Bu ve benzeri uygunluk araştırmaları sonucunda, ortalama yatırım bütçelerine karar veriliyor. En son da bütün veriler göz önünde bulundurularak "doğru konumda doğru bir işletme" olma yolunda çalışmaları tamamlıyoruz. Lokasyon seçiminde en dikkat edilen şey konsepte uygun olması. Türkiye'de kafe, restoran, market, kurs ve daha nicesinin dahil olduğu çok geniş bir sektör yelpazesi var. Dolayısıyla bir kahveci için uygun olan lokasyon bir kurs için doğru olmayabilir. Bir gıda markası için kaçırılmaz fırsat olarak görülen konumda, bir kurs, bir parfümeri işlemeyebilir. Bu sebeple öncelikle markanın kendi konseptini ve hedef kitlesini belirlemesi bu aşamada çok önemli. 

Artık iş o raddeye geldi ki; birçok marka doğru lokasyonu bulduğu zaman konseptini bile konuma göre güncelleyebiliyor. Sektörde sık sık gördüğümüz "express" furyası da bu konsept güncelleme örneklerinden biri. Marka yöneticileri, markalarının hitap ettiği kesim için doğru lokasyonda bir dükkanı, mağazayı bulduğu zaman mekan ihtiyaçtan veya konsept için gerekli olan metrekare ölçüsünden küçük olsa dahi kaçırmak istemeyip konsepti küçültmeye gidiyorlar. 

Tabii farklı bir talep türü daha var; kendi gayrimenkulü olup, sahip olduğu gayrimenkulü işe çevirmek isteyenler. Türk halkı olarak konuta, dükkana düşkün bir milletiz. Toplu paramız olunca hemen bir taşınmaza çevirmek istiyoruz. Bu huyumuzdan dolayı da kişinin kendi gayrimenkulü olan yeri değerlendirmek için bir iş yeri açma talebi de çok alıyoruz. Ancak bize danışan kişilere de söylüyoruz, okuyucularımıza da tavsiyemiz; sırf kendi yerim var diye bir iş yeri açmak, bir franchise almak kesinlikle yanlış bir fikir. Marka, konsept, lokasyon, hedef kitlesi, hizmet... Bir girişim her şeyiyle bir bütündür. Bir taratın eksik olması ciddi maddi kayıplara yol açabilir. 

Towerlife Perakende Lokasyon ve Marka Danışmanlığı şirketi olarak lokasyon danışmanlığı iddialı olduğumuz ve kendimize güvendiğimiz bir alan. Dolayısıyla girişim-cinin ister fikri olsun ister dükkanı, iki durumda da öncelikle marka sektörüne ve ihtiyaçlarına ya da dükkan özelliklerine ve ihtiyaçlarına yönelik bir araştırma yapıyoruz. Bu araştırmanın sonuçları doğrultusunda yatırım planlanan yer-de uygunluk araştırmaları yapılıyor ve yaklaşık yatırım bütçesine karar veriyoruz. Bütün bu verilerin ışığın-da da olabilecek bütün seçenekleri danışman davetiyle yatırımcıya bir dosya şekline sunuyoruz. 

Özellikle yurtdışında mağaza açma planı olan yatırımcılar bu konuya çok dikkat etmeli. Bu firmalara verebileceğim en önemli tavsiye doğru zamanda hareket ettiklerine emin olmaları. Yurtdışı operasyonu, müdahale etmesi yurtiçi kadar kolay olan bir operasyon değil. Yapılan bir hata karşısında ciddi maliyetlerle karşılaşabilir, ciddi zarara uğrayabilirler. Temkinli davranmakta ve işinin uzmanı bir danışman ekibiyle çalışmak-ta her zaman fayda var.
 

Selen Deniz
Towerlife Yönetim Kurulu Başkanı
selen.deniz@towerlife.com.tr