Küçük dokunuşlarla cironuzu % 20 artırabilirsiniz

Haberin tarihi: 14.11.2018 10:11:11

Global markalardaki yöneticilik görevlerinin ardından danışmanlık şirketi Royal’ı kuran, Türkiye’nin önemli franchise uzmanlarından Zafer Murgul, firmalara özel tüyoların yanı sıra çok önemli uyarılarda bulunuyor...

ERSAN ÇIPLAK / [email protected]

Bu gerçek artık tartışılmıyor bile. İyi yönetime sahip olmayan şirketlerin başarılı olması mümkün değil. Konu franchise olunca yönetim katının  sorumlulukları daha da artıyor. Çünkü markanızı teslim ettiğiniz farklı şehirlerdeki, farklı kişilik özelliklerine sahip franchisee’lerden tek tip bir iş çıkarmalarını bekliyorsunuz. Bu muazzam bir organizasyon yeteneği gerektiriyor. Bunun yanı sıra pazar, rakipler, yeni teknoloji, müşteri, finans, ekonomi, değişen yasaları takip etmelisiniz. Üstelik yerel bilgilerle sınırlı kalmamalısınız. Dünyayı da takip etmek zorundasınız. Bütün işleri hala kendi başlarına yapan firmalarımız sayısı az değil. Oysa profesyonel danışmanlık hizmetlerinden yararlanıp yönetim ve franchise sisteminizi daha güvenli hale getirebilirsiniz. Peki ama nasıl? Bayimolurmusun.com.tr olarak yatırımcı ya da girişimcilerin bu dönemde nasıl hareket edeceğine dair fikirlerini merak ettiğimiz, Türkiye’nin önemli franchise danışmanlarından biri olan Royal Danışmanlık Kurucu Genel Müdürü Zafer Murgul ile konuştuk…

Royal Danışmanlık ne zaman kuruldu? Şirket merkeziniz nerede bulunuyor? 

2015’te İstanbul’da faaliyetlerimize başladık. Franchising, yönetim, eğitim ve yatırım konularında hizmet veriyoruz. Kendi alanlarında uzman ekip arkadaşlarımızla firmaların ihtiyaç duydukları, eksik kaldıkları alanları tespit edip onlara profesyonel destek sağlıyoruz. 

Sahip olduğunuz uzmanlıklar olarak sıraladığınız franchising, yönetim, eğitim ve yatırım danışmanlığı alanlarında firmalara, girişimcilere ne tür katkılar sağlıyorsunuz? 

Çalışmaya başladığımız firmalarla birlikte emek veriyoruz. Onlarla omuz omuza çalışıyoruz. Onların yeni mağaza açmalarını sağlıyoruz. Ekiplerini eğitiyoruz. İş planı yapmalarına ve sonuçları geliştirmelerine yardımcı oluyoruz. Diğer işletmecilerle ve şirketle ilişkilerini geliştirmelerini sağlıyoruz. Sözleşme şartlarına uygun çalışılması açısından denetlemelerde bulunuyoruz. Yatırım ve pazarlama faaliyetlerinin analizini yapmasına yardımcı oluyoruz. 

Başarılı bir franchise sistemi için dikkat edilmesi gereken en temel kurallar nelerdir? 
 
Franchise operasyon müdürü çok önemli. Bu ismi belirlerken liyakata önem verin. Asla ihmal etmeyeceğiniz bir konu da denetim. Güçlü operasyon ekipleri aynı zaman çok iyi birer deneticilerdir. Bunu unutmayın. İster ulusal olsun isterse global. Hiç fark etmez. Franchise sistemini doğru kurulması gerekiyor. Bunun kuralları belli. İyi denetlemeyen ve kontrolü gerektiği gibi yapamayanlar için tehlike çanları çalmaya başlar. Bunun örneklerine ne yazık ki defalarca şahit oldum. Firma sahipleri, patronları ya da tepe yöneticileri kaldırabileceklerinden daha fazla yük alıp riski giriyorlar. 

Yönetici ve işletme tekniklerine dikkat çektiniz. Bunu bize daha önceki çalışmalarınızdan bir örnekle anlatır mısınız? 

Tüm dünyada geçerli ve iş yapan işletme tekniklerini örnek alıp uygulamalıyız. Örneğin ABD menşeli bir markamızın Marmaris’teki restoranı için uyguladık. Yeni bir yönetim takımı işe alındı, eğitildi ve geliştirildi. Karşılaştırmalı satışlarda yüzde 15-50 artışlar oldu. Yiyecek maliyeti ve işçilik maliyetlerinde yüzde10’luk iyileşme sağlandı. Müşteri memnuniyet oranları yükseldi. İşte bu ve benzeri tedbirler sayesinde cironuzu en az yüzde 20 artırma şansı bulabilirsiniz. 

ABD franchise pazarının doğduğu yer. ABD menşeli firmalarda en çok neler dikkatinizi çekiyor?

ABD, dünyada franchise sistemi ilk uygulayan ülke. Bu yönüyle dünyanın en deneyimli ülkesi. Türkiye’de de ilk franchise işletmesi ABD’de menşeli Mc Donalds olmuştu. Franchise konusunda ABD’de çok güçlü. Halen hiçbir ülkede olmadığı kadar uzun süreli franchise eğitimleri veriyorlar. Örneğin bazı markaların eğitim süreleri sekiz ay kadar olabiliyor. 

Türkiye’de hamburger zincirlerinin öncülüğünde gelişen franchise pazarı artık ülke ekonomisi için önemli unsurlardan biri haline geldi. Siz bu pazarın gelişim potansiyelin nasıl görüyorsunuz?

Evet, bir dönem franchise veren marka sayısı son derece sınırlıydı. Pazar yabancı menşeli firmaların gayretleriyle büyüdü. Sonra yerli markalarımız ortaya çıktılar. Bunlar arasında çok güçlü olanları var. Bu dönem kahve zincirlerinin arttığı bir dönem. Ancak bunlar arasında ne yazık ki yeterli özeni göstermeyen firmalar olduğunu görüyoruz. Franchise pazarı önümüzdeki dönemde büyümesini sürdürecek. Ancak işyerini doğru dürüst yapmayanlar elenecek. 

Franchising sistemiyle büyüyen firmaların bu dönemde nasıl bir strateji izlemelerini öneriyorsunuz? 

Malum yurtiçinde maliyetlerin arttı. Aynı zamanda hiçbir dönem görülmemiş bir rekabet var. Bu yanlarıyla zor bir dönem aslında. Ancak gereken tedbirleri alanlar bu süreci rahatlıkla geçebilir. Hangi alanda olursanız olun fark etmez. Hızlanmanız lazım. Köfte ya da pizza sattığınızı düşünelim. En hızlı siz olmalısınız. Bunu sağlamak aslında hiç zor değil. Müşteri memnuniyetini artırmak için özen göstermelisiniz. Karlılığı optimize ederek yeni şubeler açmalısınız. 

Son dönemde görüştüğümüz şirketlerin büyük çoğunluğu yurtdışında şube açıyorlar. Bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Çok doğru ve bunun tam zamanı. Özelikle Rusya Federasyonu, Özbekistan, Romanya, Ukrayna ve Gürcistan’a dikkat edilmesi gerektiğini düşünüyor. Zira bu ülkeler bizim 1980’lerdeki halimize benziyorlar. Bu ülkelerin franchise pazarları yeni yeni gelişiyor. Yani çok fazla fırsatlar var. Deneyimli markalarımız oralarda müthiş işlere imza atabilirler. Türk girişimciler tarafından geliştirilen markaların dünyada şansları yüksek. Hedef pazarları doğru tespit edenler başarılı oluyorlar. 

Franchising sistemini kullanarak büyüyen şirketlerimizin performanslarını nasıl görüyorsunuz? 

Örneğin fast food’ta ilk akla gelen markaları düşünelim. Bunlardan bazılarının globalde birinci oldukları alanlar var. Büyük başarı. Peki, arayı açıp büyüyenlerin sırrı nedir? Ürünleri aşağı yukarı aynı değil mi? İşte can alıcı sorun burada. Farkları ürün değil elbette. İşletme teknikleri… 
 
İlk kez franchise alarak iş hayatına adım atmaya hazırlanan girişimciler nelere dikkat etmeleri gerekiyor?

İlgi gören işler gerçekten para kazandırıyor mu? Bunu iyi inceleyip analiz etsinler. Dönemsel ya da popüler işlere dikkatli yaklaşın. Tam tersini sizde yapmayın. İnternette gördüğünüz başka bir ülkede çok tutan bir işin ülkemizde de hemen moda olacağı yanılgısına kapılmayın.  Yani yeni bir konsept getirmeyi ya da geliştirmeyi planlıyorsanız ayaklarınız yere bassın. 

Bir dönem çiğköfte, döner içinde bunlar moda işler deniliyordu. Ancak şimdi neredeyse birer sektör olarak görülecek. Moda iş ile gelecek vaat eden işleri nasıl ayırt etmek lazım? 

Bu gayet normal. İlk başta çok talep görüyorlar. Müşteri ve ciroları çok hızlı artıyor. Sorun aslında burada başlıyor. Bu karlı işler yatırımcıların akınına uğruyor. Çok firma olunca iyisi de kötüsü de olacak. Zamanla bunlar arasında iyiler kalıyor. Diğerleri yok oluyor. Bu nedenle firmayı seçerken çok dikkatli hareket etmek gerekiyor. 

Zafer Murgul kimdir? 

1964’te Rize Çayeli’nde doğan Murgul, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Adalet Yüksekokulu’ndan 1984’te mezun olmuş. 1991’de Anadolu Üniversitesi  AÖF İktisat Fakültesi’ni bitiren Murgul ABD, İngiltere ve Fransa’da birçok farklı alanda eğitim çalışmaları ve kurslara katılmış. Vardiya Yönetim Kursu, Temel İşletmecilik Kursu, Temel Yönetim Kursu, Orta Kademe İşletmecilik Kursu, İleri Kademe İşletmecilik Kursu, İş Yönetimi ve Gıda Güvenliği Kursu, Operasyon ve Eğitim Danışmanlığı Kursu bunlardan bazıları. 

2015’te kurduğu Royal Danışmanlık’ta Kurucu Genel Müdür görevini sürdüren Murgul, 2012 -2015 yılları arasında Little Caesars Pizza’da (Eğitim, Denetim ve İK Direktörü), 2011-2012’de Pizza Pizza’da (Operasyon, Eğitim, Denetim ve İK Direktörü), 2010-2011’de Karmez Group’ta (Operasyon Direktörü), 2008-2010’da Krisp Kreme Doughnuts&Coffee’de (Operasyon Müdürü), 2007-2008  Mc Donald’s (Operasyon Müdürü), 2005-2006’da Goldaş (Operasyon Direktörü), 2004-2005’te KFC/Pizza Hut (Denetim ve İş Geliştirme Uzmanı), 1986-2003 yılları arasında Mc Donalds (Bölüm Müdürü, Vardiya Müdürü, Asistan Müdür ve Restoran Müdürü) görevlerinde bulunmuş.