L’Occitane, nasıl fark yarattı?

Haberin tarihi: 1.11.2018 10:11:14

Fransız kozmetikçi L'Occitane, Türkiye’ye özgü çok planlı bir strateji izliyor.
Beşi franchise 36 mağazaya ulaşan şirketin yeni hedeflerini L'Occitane Türkiye Genel Müdürü Pınar Akçam ile konuştuk…

ERSAN ÇIPLAK / [email protected]

AVM’lerde, kentlerin en gözde caddelerinde göz alıca kozmetik mağazalarını görüyorsunuz değil mi? Hatırlayın. Kozmetik ürünleri bir dönem eczane köşelerinde ya da çok katlı mağazaların giriş katlarında kendine yer bulabilirdi. Şimdi öyle değil. Kişisel bakım ürünlerine talep arttıkça pazar büyüdü. İlginçtir, bu devasa talebe karşılık son iki yılda bazı markalar küçülürken bazıları pazardan çekildiler. Ancak bazıları emin adımlarla büyüyor. Bunlardan biri de L'Occitane. 

Fransız menşeli kozmetik markası L'Occitane, yeni şubeler açarken nelere dikkat ediyor? Mağaza cirolarını nasıl yükseltiyor? Hangi yöntemlerle satışlarını sürekli artırmayı başarıyor? 2019 planları nelerdir? Bu ve benzeri soruları L'Occitane Türkiye Genel Müdürü Pınar Akçam’a sorduk. İşte yanıtları…

L'Occitane, Türkiye pazarına kaç yılında geldi? İlk şubenizi nerede açmıştınız? Şimdi kaç mağazanız var? Bunlar hangi illerde bulunuyor?

Türkiye’de ilk L’Occitane mağazası 2003’te İstanbul Nişantaşı Abdi İpekçi Caddesinde açıldı. Ancak burası 2018’in ilk aylarında binanın kentsel dönüşüm nedeniyle yıkılınca kapandı.
  
36 mağazamız var. Bunların beşi franchising sistemiyle açıldı. Mağazalar İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Adana, Mersin, Antalya, İzmit, Eskişehir ve Gaziantep’te bulunuyor.

Türkiye’deki büyüme planlarınızdan söz eder misiniz?  

Mağaza açılışlarımızı çok planlı bir şekilde yapıyoruz. Sadece yeni mağazalar açmaya odaklanmıyoruz. Bunu yaparken daha önce açtığımız mağazaların verimliliğini artırmak için çaba sarf ediyoruz. Bu sayede yeni, eski fark etmiyor. Mağazalarımızın ciroları yükseliyor. 

Aslında yatırım ya da yeni şube açma açısından en zor zamanlar olan 2015- 2017 arasında biz mağaza sayımızı iki katına çıkardık.

Türkiye’de global stratejinizden farklı uygulamalarınız oluyor mu? 

Türkiye distribütörü olarak, global stratejimizin yanı sıra bölgemizdeki diğer ülkelerden farklı olarak cilt bakımı ve servis odaklı bir perakende mağazası konseptine oturtmaya çalıştık. Böylece müşteri sadakati ve hizmet kalitesini pek çok diğer ülkeden daha iyi kurgulamayı başardık diyebilirim. 

Şirketinizin 2019 hedefleri nelerdir?

2019 sonuna kadar 42-44 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz. Hedeflediğimiz alışveriş merkezi veya caddeler kısıtlı olduğu için bu konuda seçici davranıyoruz. 

Bazı mağazalarımızda konsept yenilemeye devam edilecek. Buralarda CRM anlamında yapılabilecek çalışmalar olacak. Biz CRM konusunda oldukça yoğun çalışan, her geçen gün yenilikler geliştiren bir şirketiz. 2019’da dijitalde, online satışta çok agresif büyümeyi hedefliyoruz. 

Bu yıl sonunda beklediğiniz satış hedeflerine ulaşacak mısınız? 

2018’in sonunda önceki yıla göre toplam perakende satışında yüzde 45-50 büyümüş olmayı hedefliyoruz. 
Bu büyümenin bir kısmı reel, bir kısmı da kur farkından dolayı oluşan fiyat farkından kaynaklanacak. 
2015-2017 arasında aslında müşteri sayısı, fatura sayısı olarak büyümelerimiz 2018 yılına göre daha iyiydi. 
2018, cirosal hedefleri yakalasak da ithal bir marka olarak döviz bazındaki hedeflerimizi yakalamamız zorlaştı. Yıllık olarak genel pazar büyümesinin üzerinde büyüme oranları ile devam ettiğimiz için pazar payımızı artırıyoruz. 
Diğer bir açıdan baktığımızda ise dövize endeksli fiyatlarla ilerleyen sektörümüzde genel büyüme oranları bu fiyat artışının gerisinde kalıyor.  

Şirket profiliniz ve tarihçenizden söz eder misiniz? 

1976’da Fransa’nın güneyinde Provence bölgesinde bitkiler üzerinde çalışan Olivier Baussan, bitkilerin esansiyel yağlarını damıtarak ticaretini yapmaya başladı. 

Akdeniz Havzası’nın geleneklerinden ve ritüellerinden ilham alan Olivier Baussan, bu verimli arazinin doğal güzelliğinden ilham alarak üretimi yağlardan başlatıp, sabun, krem ve diğer kişisel bakım ürünlerine kadar genişleterek evlere taşımaya başladı. 1981’de ilk mağazasını açtı.
 
Şimdi 90 ülkede üç binden fazla mağazası var. L’Occitane Grup Şirketleri bünyesinde L’Occitane dışında L’Occitane Au Bresil, Melvita, Erborian ve Lime Life markaları bulunuyor.