Pizzayı “halkın yemeği” yaptı

Haberin tarihi: 21.10.2018 13:10:02

Domino’s Pizza operasyon, franchise ve teknolojiye verdiği önem sayesinde büyüme rekorları kırıyor. Şube sayısı 521’e çıkan Domino’s, 30 restoran daha açacak. Bu başarının mimarı, şirketin CEO’su Aslan Saranga ile konuştuk…

ERSAN ÇIPLAK / [email protected]

Çok değil. Pizza, 10-15 yıl öncesine kadar yüksek gelir grubuna hitap eden bir ürün olarak görülürdü. Artık öyle değil. Pizza, en ekonomik seçeneklerden biri haline geldi. Bunda pizza markalarının yürüttüğü çalışmaların etkisi çok fazla. Örneğin, büyük yatırımlar yaparak devasa üretim tesisleri kurdular. Türk damak tadına uygun pizzalar ürettiler. Rahat, konforlu şık restoranlar açtılar. Ayrıca çok hızlı servis ağları kurdular. 

İşte bu markalardan biri de Domino’s Pizza. ABD menşeli Domino’s Pizza, 1996’dan bu yana Türkiye’de faaliyet gösteriyor. İşin başında, şirketin kuruluşundan itibaren aktif olarak çalışan Aslan Saranga var. Saranga, Türkiye’nin yanı sıra Rusya, Azerbaycan ve Gürcistan’daki tüm faaliyetlerden sorumlu. Domino’s’un etkileyici başarısında; yaratıcı özellikleriyle dikkat çeken, oluşturduğu çalışma ortamı sayesinde tüm personel tarafından benimsenen Saranga’nın etkisi hayli fazla.  

ÜÇ ALANA ODAKLANDI 


DP Eurasia Group CEO’su Aslan Saranga, “Pizza pazarında Türkiye’nin en geniş franchise ağına sahibiz. Türkiye çapında 376’sı franchise olmak üzere 521 şubemiz var. 2019’da 30 şube açmayı planlıyoruz” diyor. 

Domino’s, bu devasa sistemi ayakta tutmak ve işler kılabilmek için üç konuya büyük önem veriyor. Bunlar operasyon, franchise ve teknoloji olarak sıralanıyor. Bakın bunları nasıl yapıyor…
Domino’s yapılan işi sadece ‘bir mutfak ve dükkan’ ile sınırlı tutmuyor. Örneğin Domino’s, neredeyse teknopark firmalarını kıskandıracak türden teknolojiye yakın bir firma. Teknolojiye çok ciddi yatırımlar yaptıklarını belirten Saranga, “Bu yatırımlar sayesinde hem yönetim hem de operasyon tarafına en hızlı ve doğru çözümleri geliştiriyoruz” diyor. 

Domino’s, artık sadece 30 dakikada evlere pizza servisi veren bir şirket değil. Pizza satan bir teknoloji firması olarak tanımlamak yerinde olur. Çünkü şirketin evlere servis cirosunun yüzde 55’i dijital kanallardan alınır hale gelmiş. Bu çok önemli bir değişim. Kullanılan teknoloji sayesinde ürünler müşterilere hızlı şekilde ulaştırılıyor. Çok hızlı veri toplayıp çok hızlı geri bildirim alabiliyor. Domino’s, bunları yine en hızlı şekilde yanıtlama imkanına sahip. Bu sayede müşteri memnuniyetini her geçen gün artıyor. 

FRANCHISE MODELİ ÇOK GÜÇLÜ 


Domino’s’un, çok önem verdiği konulardan biri de franchising sistemi. Bu konuda çok titizler. Sisteme dahil olacak girişimciler belirlenen sürelerde yoğun bir eğitim programına katılıyorlar. Bu sayede franchisee adayları, Domino’s’un   işe bakış şeklini, restoran içi operasyonları, standartları ve yönetim kültürünü öğreniyorlar. Süreci başarıyla tamamlayan franchisee'ler, restoranlarını açtıklarında gerekli tüm bilgi ve becerilere sahip oluyorlar. Şube yönetimiyle birlikte tüm restoran ekibi de iş başı eğitimleri, sınıf eğitimleri ve online eğitim platformundaki e-eğitimlerle operasyonun bir parçası oluyorlar. 

Ayrıca franchisee’ler dükkanlarını açtıkları andan itibaren kendi şubelerinden sorumlu bir danışmana sahip oluyorlar. Bu danışman düzenli şube ziyaretleri ile şubedeki tüm süreçleri yakından takip ediyor ve böylece operasyon sorunsuz şekilde işliyor.  
“Domino’s olarak başarımızın ardındaki en önemli etkenlerden biri çok gelişmiş ve uluslararası alanda kendini kanıtlanmış franchise sistemimizdir” diyen Saranga, “Şubelerimizin yüzde 70’i franchisee’ler tarafından işletiliyor. Bu arada şirket çalışanlarımızı da girişimciliğe teşvik ediyoruz. Onların franchise olmalarını sağlıyoruz” diyor. 

AVM’LERDE 3.5 DAKİKADA PİZZA HAZIR


Domino’s’un şube yapısına baktığınız zaman sistemin “Kaizen” ve “Express” olmak üzere iki konsept üzerine oturduğunu göreceksiniz.  Kaizen konsepti, adından da anlaşılacağı gibi ‘’Sürekli İyileştirme’’ mottosunu  temsil ediyor. 

Express konsepti ise henüz çok yeni. Bu yıl AVM’lerde, AVM dinamiğine uygun olarak açılan Express şubeler daha hızlı ve müşterilerine daha farklı bir deneyim sunuyor. Express şubelerde her zamankinden daha çabuk pişiren özel fırınlar kullanılıyor. Normal bir Domino’s şubesinde pizzaların pişirilmesi halihazırda 6 dakika sürerken, yeni fırınlarla bu süre 3.5 dakikaya kadar düşürülmüş. 

Saranga, tüm şubelerini çalışanların zevkle çalışacağı, müşterilerin ise en güzel restoran deneyimini yaşayacakları şekilde dizayn ettiklerini vurguluyor. 

45 KİŞİLİK TEKNOLOJİ EKİBİ VAR  


Domino’s, şubelerinde ve operasyonunda kullanılan teknolojilerin tamamına yakını, şirket bünyesindeki 45 kişilik bir ekipten oluşan teknoloji birimi tarafından geliştiriyor.
Bu ekip şimdiye kadar dominos.com.tr, mobil web sitesi, iOS ve Android app’ler, Tek Tıkla Sipariş ve Facebook Messenger Chatbot gibi pek çok farklı sipariş platformları geliştirmiş. 
Tek Tık, Domino’s Her Yerde, Pizza Tracker, GPS Tracker, Customer Experience Engine, Mobil Cep Cini, Zen Reporting, Mobil Mahalle, Sıcak Takip, Acil Pizza Butonu gibi hem müşteri hem operasyon tarafında şirkete kolaylık sağlayan teknolojik uygulamalardan bazıları. 

Son dönemde üzerinde çalışılan GPS Tracker isimli uygulama ile yeni bir sipariş takip uygulaması geliştiriyor. Bu uygulama ile müşteriler kendilerine gelen motorcunun bilgilerini sistem üzerinden görebilecekler. Üstelik yalnızca motorcuları görmekle kalmayacak aynı zamanda da puanlayabilecekler.